6. 'Voetbalspel' als ijsbreker

In het begin (tijdens de diagnostiek*; eerste 2 á 3 sessies) zet ik vaak voor de analyse het voetbalspel in. 

 

Doel: 

  • 'Ijsbreker' bij spanning/weerstand:
    • Wie ben jij?
    • Wat doe ik hier?
    • Wat wordt er van me verwacht? 
  • Vertrouwen opbouwen:
    • De therapeutische relatie is essentieel voor het slagen van een traject 

 

Ondertussen geeft het mij (en jouw als ouder) allerlei informatie:

  • Blijft het kind/de jongere voorzichtig afwachten?
    Start hij/zij** gelijk met vertrouwen of kijkt hij/zij eerst de kat uit de boom?
  • Durft hij/zij zich te verdedigen
    Gaat hij/zij volledig in de aanval
    • Ofwel: hoe is de grensbeleving? 
  • Checkt hij/zij hierbij (continu) hoe de ander reageert? (inlevingsvermogen
  • Hoe gaat het hij/zij om met tegenslag
  • Is er sprake van 'please' gedrag, wil hij/zij graag dat de ander ook 'wint'? 
  • Gaat het om het resultaat of het plezier? 
    ....

 

*De diagnostiek is bedoeld om o.a. de hulpvraag helder te krijgen. Bijvoorbeeld zelfvertrouwen versterken, sociaal functioneren verbeteren, driftbuiten verminderen, etc. Er worden geen diagnoses gesteld. 
**/hen