Hulpvragen kinderen & jongeren

Deze pagina is voor kinderen & jongeren. Klik hieronder voor volwassenen:

Beeldende therapie kan o.a. ingezet worden bij;

  • Concentratie problemen  
    • ADD/ADHD, onrust, overprikkeling, (hoog)gevoeligheid  
  • Angst & spanning
    • Stress, perfectionisme, (faal)angst, piekeren, nachtmerries  
  • Emotieregulatie 
    • Bijv. van woede (driftbuien), verdriet, somberheid/depressie, schaamte 
  • Negatief zelfbeeld
    • Onzekerheid, verlegen, leren trots te zijn 
  • Weinig energie 
    • Vermoeidheid, slaapproblemen, burn-out
  • Scheiding, verlies of trauma 
  • Gedragsproblematiek 
    • Bv.: opvallend, dominant, grensoverschrijdend gedrag 
  • Ontwikkeling van sociale vaardigheden 
    • Motivatie (her)vinden
    • Leren keuzes maken 
    • Moeite met contact maken: bij pesten/gepest worden 

Deze voorbeelden dienen slechts ter indicatie. Voor een overzicht van de hulpvragen klik hier.

Soms is er geen sprake van een duidelijke aanwijsbare oorzaak; zoals onverklaarbare buikpijn. De hulpvraag wordt dan in de loop het therapie traject in beeld gebracht. 

Kracht van thematisch werken

In mijn werkervaring heb ik de kracht gezien van thematisch werken. In de therapie werken we (afhankelijk van de hulpvraag) met: 

  • De dieren (klein, groot, sterk, zacht) 
    • Stil als een muis 
    • Brullend als een leeuw. 
    • Fladderend als een vlinder 
  • De seizoenen (lente, zomer, herfst, winter) 
    • De lente om geduld te hebben en te starten met zaaien.
    • De zomer om jezelf te durven te laten zien en te oogsten.
    • De herfst om te vertragen.
    • De winter om naar binnen te keren.  
  • De elementen (vuur, aarde, water, lucht) 
    • Het vuur voor daadkracht
    • Het water voor flexibiliteit
    • De lucht om te spelen
    • Aarde om stevig te staan
  • De landschappen (grot, bos, rivier, zee, ..)  
    • De grot (om terug te trekken) 
    • Het bos (voor omhulling, veilig voelen) 
    • De zee (blik op te toekomst) 

Deze methode sluit nauw aan bij de belevingswereld van kinderen. Kinderen kunnen zich makkelijk(er) verbinden en inleven in verhalen en beelden. Regelmatig hoor ik in de therapie: 'de beer is boos'. Terwijl ze eigenlijk zeggen: 'ik ben boos' en zo uiting kunnen geven aan hun gevoel.

Technieken en materialen

Mogelijke materialen en technieken zijn:

  • Nat-in-nat schilderen
  • Vormtekenen
  • Dynamisch lijntekenen 
  • Pastelkrijt 
  • Waarnemend tekenen 
  • Boetseren 
  • Wol/vilt 
  • Houtskool